تحولات لبنان و فلسطین

«فوراً تخلیه کنید! » این هشداری بود که حزب الله لبنان شامگاه شنبه طی یک پیام ویدئویی برای ساکنان ۲۵ شهرک در سرزمین‌های اشغالی منتشر کرد.

آوار یک میلیون آواره جدید بر سر نتانیاهو؛ تبعات هشدار تخلیه حزب الله به ۲۵ شهرک در سرزمین‌های اشغالی چیست؟

این پیام در حالی منتشر شد که هفته گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان ۱۴ روستا در جنوب لبنان هشدار داده بود که باید هر چه سریع‌تر خانه و زندگی خود را رها کرده و خود را به پشت رودخانه لیتانی برسانند. حزب الله در این ویدئو با نمایش نقشه گرافیکی تک تک این شهرک‌ها، به شهرک نشینان هشدار داده است که این مکان‌ها به دلیل استقرار نیروهای ارتش اسرائیلی به اهداف مشروع نظامی تبدیل شده‌اند. در انتهای ویدئوی حزب الله به زبان عبری این پیام خطاب به شهرک نشینان آمده است: « فوراً شهرک‌ها را تخلیه کنید. شهرک‌های شما به محل استقرار نیروهای نظامی متجاوز به لبنان تبدیل شده است. با این کار اکنون آن‌ها به اهداف نظامی مشروعی برای نیروی هوایی و موشکی مقاومت اسلامی تبدیل شده‌اند. »
پیش از این نیز مقاومت اسلامی لبنان در یازدهم مهرماه جاری با صدور بیانیه‌ای نسبت به عواقب حضور ارتش اشغالگر صهیونیستی در این شهرک‌ها و تجمع افسران و سربازان در آن برای طراحی و اقدام متجاوزانه علیه لبنان هشدار داده بود.
ده روز پیش نیز حزب الله در پیام ویدئویی دیگری خطاب به شهرک نشینان با انتشار تصاویری از شهری که دود و آتش همه جای آن را فراگفته است، اعلام کرده بود که به زودی « حیفا هم همچون کریات شمونه و متولا خواهد شد».

معادله جدیدی که صحنه نبرد را تغییر خواهد داد
انتشار پیام هشدارآمیز به ساکنان این ۲۵ شهرک، در امتداد هشدارهای قبلی از نگاه تحلیل گران تنها یک معنا داد: حزب الله تصمیم گرفته است تا سطح حملات را بالا ببرد و موازنه وحشت را برقرار کند.
به باور کارشناسان، برقراری این معادله، صحنه نبرد را تغییر خواهد داد چرا که تا پیش از این حزب الله صرفاً پایگاه‌های نظامی مستقر در نزدیکی این شهرک‌ها را مورد حمله قرار می‌داد ولی اکنون بواسطه حضور پررنگ اشغالگران در این شهرک‌ها، همه آن‌ها هدف حملات راکتی، موشکی و پهپادی خواهد بود.
صدور این بیانیه ویدئویی و ابلاغ این پیام هشدارآمیز به ساکنان شهرک‌های مستقر در مرز با لبنان نشان می‌دهد که با گسترده شدن دامنه جنگ، روز به روز دست نتانیاهو و دولتمردان اسرائیلی از اهدافی که برای حمله به لبنان طراحی کرده بودند، دورتر می‌شود. ارتش اسرائیل بمباران‌های شدید هوایی لبنان و حمله زمینی به این کشور را با هدف بازگرداندن چند صدهراز آواره مرزهای شمالی‌اش اعلام کرده بود ولی اکنون با صدور این دستور تخلیه، باید خود را برای دور جدید آوارگی شهرک نشینان آماده کند. این در حالی است که جمعیت این ۲۵ شهرک چیزی در حدود یک میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود. طبیعی است که شنیدن این خبر به هیچ عنوان برای نتانیاهو و سایر مقامات صهیونیستی خوشایند نخواهد بود چرا که نه تنها به وعده بازگرداندن ۲۰۰ هزار آواره شمال به سکونت گاه خود عمل کنند بلکه حالا باید فشار اجتماعی و اقتصادی آواره شدن جمعیتی ۵ برابر آوارگان قبلی را نیز تحمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.